Add floating follow and dashboar

Saturday, 25 October 2014

"先生、もし。。。"

Assalamualaikum. Tak lama lagi EJU. Pastu 終了試験。Tak lama sangat weih! Tapi jahat la kepala otak aku ni. Dia tanya aku apa backup plan kalau tak 'lepas'? "もし。。" Na'uzubillah. Aku taknak pikir, tapi terpikir jugak nak buat cemana. Pastu aku pun kata kat dia, kita tengok cane tapi とにかく ambil dan lulus JLPT 2 (Exam untuk uji kefasihan Bahasa Jepun. Sila gugel untuk butiran lanjut ekekek), mana tahu boleh guna untuk masuk mana-mana ke, kot boleh sambung belajar untuk jadi 日本語の先生 ke apa kan. Jahat la otak, kenapa di hari pertama tahun baru Hijrah kau bangkitkan isu macam ni? Mengarut ke cane?

Tapi kan, bila pikir balik, Allah ciptakan aku, bukan untuk lepas EJU, bukan untuk pergi Jepun je. Tu bukan matlamat utama. Matlamat utamanya ialah sebagai khalifah di muka bumi dan sebagai
hamba yang menyembah tiada lain selain Allah. Aku ingat aku pernah cakap gini kat member, "Aku kena doh lulus EJU ke segala bapak punya exam kat AAJ ni supaya boleh pi Jepun. Kalau tak aku tak tau lah apa akan jadi, aku mesti menyesal gila keluar UPM. Mesti aku takkan berhenti salahkan diri sendiri. Mesti..". Bila terkenangkan balik kata-kata tu rasa macam eh, kau ni percaya qada' dan qadar tak? Kau ni sedar diri tak apa tugas
kau kat dunia sebenarnya? Kalau betul sedar, kau takkan fikir pun macam tu, sebaliknya kau akan terus buat yang terbaik dalam apa kejadah sekalipun yang kau buat. Hatta kat ceruk mana sekali pun Allah campak kau. Cane ni Diyana?

"Yang penting usaha kita. Hasil tu semua kerja Allah." Cakap pandai kan Diyana? Realisasikan lah. Aplikasikannya. Jangan sekadar menanam tebu di tepi bibir. c-hooiii. haha sorry bermadah bahasa pula disini. Betul salah aku tak sure lalala~ Panjang pulak aku membebel ni. Btw all the best kengkawan. Kita boleh, insya Allah. Bak kata Kak Famer semalam, "Mintak ketenangan dari Allah. Insya Allah dengan ketenangan tu, akan datang kejayaan bergolek-golek berguling-guling." Begitulah secara dasar maksud kata-kata beliau. Dialog sebenar yg 具体的 lagi 適当、 aku tak ingat, maka silalah bertanya sendiri kepada 本人 (できるものなら是非聞いてみて ekekek) Ok tu je la kot. Salam Maal Hijrah. Buang yang keruh ambil yang jernih. Btw, meh nak bgtau tahun ni dah 1436H tau jangan buat malu kang sensei Jepun tanya taktau kang ish3. haha. Depa kan suka duk tanya macam macam. 好奇心のせいか。笑

Assalamualaikum. Good day peeps! 😁😁😁

No comments:

Post a Comment