Add floating follow and dashboar

Sunday, 3 March 2013

Aku Sebenarnya Sudah Penat

Bismillahirrahmanirrahim. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat & salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Ampunilah dosa kami, kedua ibu bapa kami, guru-guru kami, sahabat-sahabat kami serta seluruh Muslimin & Muslimat......

Ya Allah dikala kaki hambamu ini terasa sangat berat, berat untuk meneruskan langkah di dunia ini Ya Allah Ya Razzaq Ya Latif, bantulah aku untuk terus menjadi hambamu yang bersangka baik, berlemah lembut dalam setiap tindak-tanduk & mampu menjaga hati saudara2 yang berada di sekelilingku. Bantulah hamba-Mu ini Ya Allah. Kurniakan lah ketenangan hati dalam segenap ruangan seketul daging kecil yang telah kau ciptakan dalam diri hamba-Mu ini. Aku penat Ya Allah. Penat meraba mencari erti ketenangan. Penat meninggikan suara laksana sang singa yang mengaum, sehingga mengetepikan kesopanan yang seharusnya dimiliki oleh seorang Muslimah. Penat mengeji mengata, menyalahkan orang sekeliling seolah-olah akulah yang maksum, tiada berdosa. Penat memenuhkan dada dengan dendam kesumat terhadap saudara seangkatan. Penat mengejar keduniaan yang sememangnya tidak berkesudahan.


Mana hilangnya sikap lapang dadaku? Mengapa bait-bait suci zikir & ayat suci al-Quran yang sepatutnya meniti di bibir ini, digantikan dengan ungkapan-ungkapan carutan yang tidak enak didengar? Mengapa aku terlalu mengikut amarah yang bersarang di jiwa, dibisikkan oleh syaitan laknatullah? Apa aku mahu menjadi seolah-olah boneka yang diikat? Apa yang kukejar sebenarnya? Di mana letak duduk ku sebenarnya?

Ya Allah, aku berlindung dari syaitan yang direjam, doa yang tidak dimakbulkan, perkara yang sia-sia, rezeki yang tidak halal, masa yang tidak diberkati serta siksaan api nerakamu. Wasollallahuala saiyidina muhammad, walhamdulillahi robbil'alamin

No comments:

Post a Comment